luni, 7 februarie 2011

Și nesimțitul e uamen

Citind cartea lui Radu Paraschivescu ”Ghidul nesimțitului” n-am putut să nu mă întreb ce s-ar fi întâmplat cu moftangiii lui Caragiale, cu britanicul middle-class al lui Jerome K Jerome sau cu yankeul lui Mark Twain dacă n-ar fi fost iubiți de autorii lor, ba chiar urâți de-a dreptul? S-ar fi ofilit în narațiune, iar noi am fi pierdut prilejul de a citi niște pagini de un umor nebun.

Nu spun că în cartea domnului Paraschivescu nu sunt episoade cu un real potențial hazos, dar impresia generală e de carte scrisă cu ură față de bietele personaje, de cetate asediată în care se baricadează bieții intelectuali cotropiți. Între noi fie vorba, intelectualii domnului Paraschivescu sunt cam pămpălăi, așa, reacționând cu o perfectă lașitate de fiecare dată când au ocazia. Sau poate nu le înțeleg eu întreaga delicatețe sufletească. Probabil pentru că nu sunt o intelectuală, nici măcar nu sunt sigură că înțeleg conceptul.

Fără a lua toate situațiile din carte la rând, voi spune doar două chestiuni legate de nesimțitul suit în autobuz mirosind a transpirație și a alcool ieftin băut pe șantierul în care lucrează:
 
1. mă îndoiesc că omul respectiv (mă încăpățânez să-l numesc așa, nu nesimțit) are posibilitatea să se spele după muncă, chiar dacă nu pot garanta că ar face-o dacă ar putea

2. oare domnul Paraschivescu a încercat vreodată să presteze muncă pe șantier, crede că ar rezista fără alcool?

În final, voi preciza că n-am citit întreaga carte, așa că dacă a doua parte mi-ar fi schimbat complet perspectiva...asta este. Totuși, am avut aceeași reacție față de carte pe care o am față de uitatul la televizor: aceea că trebuie să o evit pentru că îmi face rău.Cred că în mod similar celui în care băgăm junk food în corpurile noastre putem să băgăm junk și în mințile noastre, balast care ne afectează, ne face mai mici, mai meschini, mai cenușii. Chestiunile bazate pe ură sunt un asemenea balast.

În altă ordine de idei, cu echivalentul în dolari al ghidului bietului nesimțilă am achiziționat o carte cuprinzând toate scrierile lui Jerome K Jerome, unul din autorii mei preferați. Să mai spun că mi-a ajuns pe Kindelette în mai puțin de un minut, iar amazonul nu m-a mai întrebat nimic pentru că e deștept și ține minte toate informațiile salvate dinainte și, în genere, kicks Humanitas arse? :D

3 comentarii:

  1. fata, l-ai admonestat pe bucurenci pentru membri cu un singur i, te trag si eu de urechi pentru moftangii cu doi :). but you know I do it with love :*

    RăspundețiȘtergere
  2. pai nu e moftangiu la singular? confused i am...

    RăspundețiȘtergere
  3. m-am prins cu intarziere si am modificat :)

    RăspundețiȘtergere